HTML

Hallgatói Manager tanulmányok, elemzések

Hallgatói gazdasági munkák, beadandó dolgozatok gyűjteménye.

Friss topikok

Linkblog

Archívum

Long Life Learn(LLL)

2010.02.10. 18:35 | Bastian86 | Szólj hozzá!

 

Meghatározása:

 

A jelentése egy olyan koncepció, amely az oktatást a felnőttekre is kiterjeszti. Az emberek képzése és tudásának bővülése nem ér véget az iskolapadból kikerüléssel,hanem állandóan végig kíséri életüket. Angolul:Long Life Learn(LLL). Egy magyar mondás a legkifejezőbb rá.”Jó pap holtig tanul”. Olyan tudásközpontú elgondolás, amelyben fontos szerepe van az oktatás és képzés (benne a felnőttképzésnek) modernizációjának, intézményesítésének és demokratizációjának.

 

Részei:

 

  • a folyamatos oktatás képzés(continuing education)

  • a permanens oktatás és nevelés ügye (permanent education)

  • a munka utáni oktatás (post-work education)

  • a visszatérő oktatás (recurrent education)

  • a közösségi oktatás (community education),

 

Szükségszerűsége:

 

A II. Világháború utáni demokratizálódás és gazdasági stabilizáció során nyert teret azokban az országokban, ahol nem akadt meg a gazdasági fejlődés és a liberalizáció. Itt a gazdaság fejlődését egyre inkább a piaci folyamatok (nem az államérdek) határozták meg az oktatást is. Az intézmények egyre önállóbbá váltak és a vállalati szféra igényeit figyelembe véve végezték működésük. Tehát szükségességét a piaci folyamatok hozták létre, amely mozgatója a versenyképesség. A folyamatos innováció,amelyben egyre nagyobb jelentősége volt az emberek állandó innovációjának is. A jelenkor piaci kihívásai a szakismeret és kompetencia bővítésének kényszere. Mivel a termelés és szolgáltatás egyre inkább tudásalapúvá vált a 80as években megjelenő mikro-technológiai forradalom után, melyben egyre fontosabbá vált a folyamatos tanulás és komplexitás. A mikroelektronika szorosan összekapcsolódik a globalizációval fejlődésével és így a Long Life Learn-nel is. Első megjelenése a Skandináv országokban volt, amelyek oktatási-, képzési-,tanítási struktúrájában jelentősen „liberális felnőttoktatás” kialakult.

 

Programja:

 

Az Európai Unió programját az élethosszig tartó tanulásról 1995.-ben a „Fehér Könyvben” szerepelt először, amelyet az Európai Bizottság kezdeményezett. Majd az élet hosszig tartó tanulás európai éve következett 1996-ban. 1997-ben az alapvető célokat megfogalmazták és a célkitűzéseket.

Ez a koncepció az egységesülési folyamatokba kezdő Európában meghatározó és komplex foglalkoztatáspolitikai, oktatási – képzési és kulturális gondolatrendszerré válásáról szól. Egyre jobban olvasztotta magába a foglalkoztatáspolitika számára elsődleges innováció és magas fokú szaktudás elemeit, a társadalmi – közösségi stabilizáció politikáját, valamint a szellemi megújulás, azaz a kreativitás és az igényesség lehetőségét. A koncepció fő része, hogy milyen szerepet vár el az EU a felsőoktatástól(kritériumok és szempontok).

 

A következő jellemezők érvényesek a felsőoktatásra:

 

  • Szélesen értelmezett keretek. – Szabályozók/pénzügyi keretek, kulturális/szociális dimenziók.

  • Stratégiai partnerség és kapcsolatrendszer. – Társadalmi kapcsolatok fejlesztése.

  • Kutatás – A Lifelong Learning kutatása fontos és legitim kutatási irány.

  • A tanulás és tanítás folyamata – Az önirányító tanulás támogatása, hatékony módszerek alkalmazása az oktatásban.

  • Adminisztráció és szolgáltatások – Hallgatóközpontúság.

  • Tanuló-támogató rendszerek – Az önálló tanulói tevékenység támogatása.

 

A tudáson alapuló gazdaság:

 

Jellemzője,hogy a tanulást a gazdaságban,mint érték definiálja,amely segítségével hatékonyabb egy adott gazdaság működése. Ezért fontos a humán tőke növelés,valamint a tudásba befeketetés. A tudás hasznosulása lehet egyénileg,valamint szervezeti keretek közt.

 

A tanulás mozgatói a XXI. században:

 

1.Információs hatás(ok):Az informatika térhódításával a tudás mindenki számára gyorsan elérhetővé válik az információ szabad áramlásával. Van lehetőség tudáshoz jutni.

 

2.Globalizációs hatás(ok):A globalizáció hatására egyre nemzetközibbé válik a tudás elérhetősége és maguk a technológiák,amelyek mögött szellemi értékek találhatóak.

 

3.Civilizációs hatás(ok):A társadalmi kultúra fejlődése is egyre inkább alakítja a tudás megszerzésének módját. Az informatika elfogadása a társadalom számára,valamint a mindennapi életben használatos fejlettebb technológiák általános használata és segítségükkel tudás elérése.

 

 

Az oktatás pillérei a XXI században:

 

  1. Megtanulni megismerni:megismerni az új technológiákat,trendeket,amelyekre szükség van.

  2. Megtanulni dolgozni:megtanulni a mai gazdaságban hatékonyan dolgozni és felvenni a versenyképességet a munkaerő piacon.

  3. Megtanulni együtt élni másokkal:megtanulni a társadalom részeként élni és embertársainkkal bánni.

  4. Megtanulni élni:megtanulni az élet új kihívásaira reagálni.

 

 

A tudásszerzés folyamata:

 

Van tudás! - ha van információ,motiváció,lehetőség és élünk velük,akkor kialakul a tudás.

Van lehetőség - tehát van ismeretünk,akaratunk,lehetőségünk megszerezni,de még nem rendelkezünk tudással.

Van motiváció - tehát van ismeretünk,van akaratunk megszerezni a tudást, de még nincs tudásunk

Van információ -tehát van ismeretünk,hogy a tudáshoz hozzájuthassunk,de nincs tudásunk még.

Nincs információ - tehát nincs ismeretünk és tudásunk sem még. Kiinduló helyzetünk.

 

 

A tanulás akadályai:

 

1.Tömeghiány: Az előzetes ismeretek hiánya,amelyekre épülhet a többi.

2.Meredekgrádiens:Az előzetes tudásszint túl alacsony,ahhoz az újabb ismereteket befogadhassa.

3.Szemantikai probléma:Az új ismeretek meg nem érthető jelentése az egyén számára.

 

 

A tanulás belső mozgatói:

 

-Alapvető emberi tulajdonságok:pl.becsvágy

-Tudatos életvitel:példakép felállítása és követése tervszerűen

-Önismeret:az egyén önfejlesztése(felismeri hiányosságait és fejleszti ezért magát)

-Kudarc-termelő:sikerorientált.

 

Önismeret:

 

Kudarc termelő:

 

  • Kedvezőtlen kép erősödik

  • nincs tehetségem

  • nem tudok vizsgázni

  • nincs kedvem tanulni

  • Ha kudarcot vall: ostoba vagyok, nem bírom megtanulni

  • Ha sikere van: ez könnyű volt, de a következő nehezebb lesz

  • csak szerencsém volt, azért sikerült

 

Siker orientált:

 

  • Pozitív önértékelés

  • meg fogom érteni

  • jól felkészülök, sikerül

  • most belefogok és elvégzem

  • Ha kudarcot vall: A feladat nehéz volt, és nem igyekeztem eléggé; peches voltam

  • Ha sikere van: ezt teljesítettem, a következőt is fogom tudni teljesíteni

  • talpraesett, értelmes vagyok és készültem

 

 

Kudarc-termelők jellemzői:

 

  • Elbátortalanító, lekicsinylő belső beszélgetések

  • Belső képek a sikertelenség pillanatait idézik fel

  • Irreálisan magas vagy túl alacsony célok

  • A feladattal össze nem függő pótcselekvések

  • A tudás ellenőrzésének kerülése, kibúvók keresése

  • Vizsgákon szoronganak, tudásuk alatt teljesítenek

  • Negatív tapasztalatok erősítik a negatív elvárásokat

 

Irodalomjegyzék:


 

  • http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=kulcskeres&kat=sub&kulcs=171&szo=%C3%A9lethosszig+tart%C3%B3+tanul%C3%A1s

  • http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=kiadvanyok&kod=10

  • http://www.mimi.hu/eu/elethosszig_tarto_tanulas.html

  • Szabó Katalin (2001): Kommunikáció felsőfokon

  • Voit Pál (2004): A diplomamunka-készítés módszertana. Tri-mester K., Tatabánya

  • Előadások anyaga

 

A bejegyzés trackback címe:

https://managernektanulok.blog.hu/api/trackback/id/tr841747171

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása